Skift fagforening enkelt og stilfuldt

Er du ikke helt tilfreds med din nuværende fagforening? Mener du ikke, at der bliver gjort nok, eller er du simpelthen bare ikke enig med de vilkår, der bliver forhandlet på plads? Når det gælder fagforeninger, skal der kæmpes og råbes op, og der er, hvad enten det er fagforeninger for selvstændige eller for folk, der sælger extensions i Horsens

Du kan i dag heldigvis relativt nemt skifte forening, hvis du mener at du er bedre tjent med en anden.

Mænd, Medarbejder, Kulør, Arbejde, Velkommen

Hvad er dine fordele i at have en fagforening?

Vi er i Danmark vokset med fagforeninger og overenskomster som noget, der altid har været her og er med til at skabe tryghed, når vi går på arbejde.

Sandheden er dog, at arbejdsmarkedet i lang tid, tilbage i sidste del af 1800-tallet, var presset hårdt med strejker og utilfredse arbejderer. I 1899 indgik arbejdstagerne og arbejdsgiverne et forlig, der blev kaldt “septemberforliget”. I dette forlig blev den danske model samtidig også født, og det er takket være denne model, at vi i dag har fagforeninger, og overenskomster.

Rejser du til et andet sted i verden, kan du næsten være sikker på, at de ikke har samme model for fagforeninger, som vi har i Danmark.

Den danske model er noget at være stolt af og værne om

Den danske model er noget helt særligt. Siden arbejdsmarkedets grundlov – septemberforliget – blev indgået i 1899, har den danske model blomstret og er blevet til noget ganske særligt i hele verdenen.

Den danske model gør det muligt for arbejdstagerne og arbejdsgiverne at forhandle overenskomster, internt, det vil altså sige, at politikere ikke har ret til at blande sig i de overenskomster, fagforeningerne giver håndslag på.

Unge, Kvinde, Pige, Dame, Arbejde, Arbejder

At have en fagforening er for alle, der arbejder

Fagforeninger blev dannet, så alle former for erhverv kunne have en stemme, når nye overenskomster skulle forhandles på plads. Nogle mener, at den danske model i dag er truet grundet gule fagforeninger og andre lignende tilbud, der tilbyder billigere løsninger, men forskellige ideologier.

De gule fagforeninger tror ikke på det interne forhold, mellem arbejdsgiver, og arbejdstager, men vil omkalfatre den danske model og gøre den mere moderne.

Arbejdernes fortjeneste

At vi i dag har fagforeninger landet over kan vi kun takke vores forfædre for, som i 1900-tallet, kæmpede for at få rettigheder og stemmer at bruge, når det kaldt arbejdsmarkedets love.

Den danske model er ikke noget der er kommet af sig selv eller opstået ud af det blå, men kommet efter mange års protester og strejker. Ligeledes vil modellen ikke bestå, hvis vi ikke værner om den og fortsætter med at kæmpe for den.