Står du udenfor jobmarkedet? Sådan kommer du i gang med byg-selv-projekter

I takt med at sommeren kommer nærmere og nærmere, får de fleste danskere også mere og mere lyst til at komme uden for. Ud i solskinnet. Ud og bruge sin krop. Ud og skabe noget fra bunden med de bare næver.

Byg-selv-projekter er en populær hobby at kaste sig over i de varmere måneder, fordi det giver frihed og ro. Drømmer du selv om at komme i gang med dit eget byg-selv-projekt? Så læs denne guide og find ud af, hvorfor det er så afslappende, og hvordan du selv kommer godt i gang.

mand-bygger

Først og fremmest: Hvad er et byg-selv-projekt?

Kig ud i haven. Kan du forestille dig et lille fuglehus dér? Hvad med en ny garage. Og sommerhuset nordpå, kunne det måske bruge en ny jacuzzi? Byg-selv-projekter dækker over mange ting, men i bund og grund handler det om at skabe noget fra bunden.

Det er ikke nødvendigvis et professionelt håndværk. Men det handler alligevel om at skabe et produkt, der både har en vis skønhed og nyttighed. Du skal selv tage initiativ til det og føre projektet ud i livet, men til sidst er det også dig selv, der kan nyde frugten af dit hårde arbejde.

Byg-selv-arbejde giver også ro

Grunden til at mange danskere kaster sig over byg-selv-projekter i sommerferien er, at de både har bedre tid, men også fordi det er den perfekte måde at opnå afslapning på.

Det lyder måske paradoksalt: Du kommer jo til at knokle, så sveden driver ad dig. Men der er faktisk en vis form for zen-følelse over at udføre et fysisk stykke arbejde. Det skyldes, at du har et mål, du skal opnå, og så slår du ellers bare hjernen fra og lader kroppen arbejde.

Du kommer væk fra dagligdagens computerskærme og sociale medier. Du nyder solens varme stråler på din arbejdende krop. Og når projektet endelig er færdigt, kan du knappe en kold øl op og nyde følelsen af at have udrettet noget – følelsen af at have skabt noget fra bunden.

skift-fagforening

Sådan får du råd til byg-selv-projekter

Selvom det ikke behøver at koste en formue at begynde på et byg-selv-projekt, så er det alligevel en god ide at have lidt ekstra penge på kistebunden til at starte med. Men bare rolig, der er heldigvis en simpel måde at få lidt flere penge mellem hænderne. Du kan nemlig bare justere lidt på dit månedlige budget.

Én af de udgifter, du hurtigt kan ændre på, er den månedlige pris for at være medlem af en fagforening. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget de forskellige fagforeninger opkræver i kontingent. Nogle steder skal du af med få hundrede kroner om måneden, mens andre fagforeninger kræver flere tusinde kroner hver måned.