Derfor bør du melde dig ind i en fagforening

Går du med tankerne om at melde dig ind i en fagforening? Der er faktisk udelukkende fordele ved at melde sig ind i en fagforening. Du får nemlig et gruppe af professionelle, som kan hjælpe dig i alle aspekter af et arbejdsliv. Måske har du en tvist med din chef? Dette kan din fagforening hjælpe dig med at løse. Eller måske er du blevet fyret, og står nu uden indkomst? Her kan din fagforening hjælpe dig med dagpenge, så du ikke behøver at gå fra hus og hjem. Derfor bør du kontakte en fagforening med det samme, så du kan få gavn af alle fordelene.

Få hjælp til konflikter på arbejdet

Man kan nemt føle sig alene, hvis man har tvister med chefen. Mange er nemlig bange for at sige chefen imod, på grund af han eller hendes høje status. Det kan være frygten for at miste jobbet, som gør, at man ikke tør at sige sig imod. Det er ærgerligt, for det er ikke altid chefen som har ret. Her kan en fagforening gå ind og hjælpe. De har nemlig et hold af professionelle, som har studeret lovgivningen til punkt og prikke. De kender dine vilkår bedre end du selv gør. Derfor er det skønt at have en fagforening, som kan bakke en op, når chefen agerer skidt.

Få rådgivning som selvstændig

Nogle fagforeninger tilbyder også at hjælpe dig som er selvstændig. Der kan nemlig opstå megen tvivl og mange spørgsmål når man er selvstændig. For man har nemlig ikke en overordnet, man kan spørge til råds. Derfor kan det føles meget ensomt, hvis man har et enmandsfirma. Det kunne eksempelvis være, at du havde en webshop. En fagforening kan ikke hjælpe dig med spørgsmål til DNS og marketing, men de kan hjælpe dig med dagpenge og juridisk støtte. Så hvis du har brug for et sikkerhedsnet som selvstændig, bør du melde dig ind i en fagforening. Fagforeninger er nemlig ikke kun forbeholdt de almindelige arbejdere. Det er rart at have en fagforening, som du altid spørge til råds. De kan også hjælpe dig, hvis dit firma går konkurs. De kan nemlig sørge for, at du kan komme på dagpenge, så du stadig har råd til at betale dine regninger. Derfor giver det en øget sikkerhed, som er yderst behjælpelig når man er selvstændig.

sammenhold

Du er sikret økonomisk

Når du melder dig ind i en fagforening er du sikret økonomisk. Hvis du står i den tragiske situation, at du mister dit job, eller dit firma går konkurs, har du en støttende fagforening som kan gribe dig. De kan nemlig sørge for, at du får dagpenge, som i høj grad svarer til din almindelige løn. Det er en god sikkerhed at have. Hvis du mister dit arbejde, og du ikke er medlem af en fagforening, skal du på kontanthjælp. Denne ydelse er markant lavere end dagpenge. Hvis du skal gå fra en fuldtidsløn til kontanthjælp, kan det have store konsekvenser. Det kan måske betyde, at du ikke har råd til at betale husleje. Dette vil være en tragisk situation at stå i. Heldigvis kan du forhindre dette ved at melde dig ind i en fagforening med det samme. Der findes mange forskellige fagforeninger, som du kan vælge imellem. Der findes både fagforeninger som henvender sig til erhvervsarbejdere, og fagforeninger til akademikere. Så det handler om at finde den perfekte fagforening for dig.

Få hjælp til dit første arbejde

Når man har fået sit første job, kan der opstå meget tvivl. Måske er du i tvivl om, hvad du kan tillade dig? Får du mindre løn end du havde regnet med? Alle disse spørgsmål kan en fagforening hjælpe dig med. For som nyuddannet kan det nemlig være svært at hitte hoved og hale i alle reglerne.