3 uundværlige ting i hverdagen

Der findes ting, som er ganske svære at leve uden. De fleste lever et stærkt privilegeret liv, hvor mange har meget mere, end vi egentlig reelt har brug for. Nogle gange kan det derfor være en god idé at sætte sig ned og skære ind til benet, hvad der er de uundværlige ting i hverdagen, og hvilke ting der er relevante at kaste penge efter.

Fagforening

Black Lamp on White Table

Udover at dit arbejde med stor sandsynlighed betyder ret meget for din hverdag, så er det også af afgørende betydning at have en god fagforening i ryggen. En fagforening hjælper dig ikke kun i de tilfælde, hvor du bliver uretmæssigt fyret, men de gode fagforeninger kan også bistå dig undervejs i dit arbejdsliv.

Indimellem opstår der episoder på arbejdspladsen eller i dit arbejdsliv, som kræver hjælp fra en fagforening. Det kan være i forbindelse med forhandling af barselsvilkår, eller hvis der er samarbejdsvanskeligheder med din nærmeste leder. De kan typisk også guide dig i forhold til, hvad du har ret til, og hvad du er forpligtet til. Endelig kan de gennemgå din ansættelseskontrakt, når du får nyt job, så du er sikker på, at du får det, du har krav på.

Motion

Person Holding Barbell

Motion er en anden meget vigtig del af de flestes hverdag – i hvert fald bør det være en vigtig del. Motion er nemlig en stor medvirkende faktor til, at du kan bevare et højt energiniveau og overskud i en ellers presset hverdag, ligesom motion sparker endorfiner og adrenalin i gang, så du kommer i godt humør.

Det kan derfor være altafgørende, at du får prioriteret motion ind som en fast del af din hverdag. Synes du, at det er svært at finde tid til motion og træning, kan du i stedet vælge at lave et lille rum til træning derhjemme, så du altid kan træne, når din dagligdag tillader det. Det kræver ingen planlægning, og du har ingen spildtid på transport til og fra træningscenteret.

En base

Baby Touching Woman's Face

Alle mennesker har brug for en base, og for langt de fleste menneskers vedkommende, er dén base deres hjem. Hjemmet er én af livets grundpæle, da det er her, du hører hjemme, og det er her, du kan koble fuldstændigt fra. Det er typisk også her, at din familie befinder sig, og det er oftest også her, du kan finde den ultimative ro.

Det er dermed også vigtigt at prioritere din tid således, at du rent faktisk har tid til at være derhjemme og koble fra. Hvis du aldrig er hjemme og altid er på farten, risikerer du, at din krop bliver overbelastet, fordi den aldrig får en pause. Prioriter tiden derhjemme og sørg for at indrette dit hjem på en måde, så du føler dig tilpas og rolig derhjemme. Det giver mere energi til at klare hverdagens mange opgaver.